IG1: fajok közti egyensúly hiánya – Zee válasza (2.rész)
Reagálás Liar “Fajok közti egyensúly hiánya és az igazságtalanság” cikkére.
4. Nehéz fokozaton játszva tudtommal csak feleakkora az adóbevétel, mint normálon. Így elég szűkösek a pénzforrások, ezért véleményem szerint igen hasznos rágyúrni a kereskedelemre. Admirális szinten legelsőnek a kereskedelmi központot fejlesztettem ki (aztán a bunkert, a nehéz tankot és a laktanyát), és minden bolygóra pakoltam egy kereskedelmi központ – kereskedelmi kikötő – bank kombinációt. Amikor a frissen kolonizált bolygóim még viszonylag néptelenek voltak, volt olyan időszak, hogy a bevételeim kb. harmada kereskedelemből jött (napi kb. 100 ezer kereskedelmi bevétel, 200 ezer adóbevétel). Emellett persze ugyanolyan fontos a morál karbantartása, hogy az adót elnyomó és a feletti szinten lehessen tartani 90%-os adómorál felett. Ehhez minden morálnövelő épületből egy kell, plusz egy második rendőrség kb. 10-15 ezer lakosnál és egy harmadik valahol 30 ezer lakosság körül. A negyedik rendőrség már hatástalan, úgy vettem észre. Számomra körülbelül az utolsó szint első 2-3 hónapjával bezárólag a pénz volt a fő korlát, azóta viszont az van épp elég, és a fegyvergyártási kapacitás lett a szűkös keresztmetszet. Űrhajó- és felszerelésgyárból simán elég úgy 20-30 ezres kapacitás, fegyverből viszont még 40 ezer fölötti kapacitással sem tudok annyit gyártani, mint szeretnék. Szóval fegyvergyárat célszerű minden bolygóra pakolni, még a legkisebbekre is.

5. A lehető legnagyobb adóztatható népesség érdekében célszerű a növekedést mindig a maximum körül tartani, és mivel ennek a szabályait nem láttam sehol leírva, megosztom, hogy mit sakkoztam ki szép lassan tapasztalataim alapján. Először is a népesség 6 óránként nő, maximum 74 fővel. A háromféle kapacitásból az étel csak annyiban fontos, hogy a lakosságszám fölött legyen bármennyivel. Ha ez megvan, akkor ez már biztosan nem fogja vissza a növekedést. Az igazán fontos és trükkös a lakás- és a kórházkapacitás. Ebből mindig az éppen kisebb számít. Tehát ha pl. 60 ezer kórházi férőhely van a bolygón és 90 ezer lakás, akkor a kórházi limit fogja meghatározni a növekedés ütemét. Ha kórházi helyből van több, akkor a lakásszám a meghatározó, és a másik teljesen irreleváns. A lakosságszám növekedése akkor optimális, ha a kisebb, korlátként funkcionáló kapacitás kihasználtsága kb. 50-60%-os. Ha túl sok a hely (és így alacsony a kihasználtság), vagy túl kevés (és így magas a kihasználtság), akkor a növekedés üteme esik. Egy 45 ezres bolygó például 85 ezres kórházi férőhely és 90 ezres lakóhely mellett a maximális ütemben tud nőni. A kis és a közepes ház ezért hasznos, azokkal lehet finomhangolni a kapacitáskorlátot. Az idegen bolygókkal ugyanez a helyzet, csak ott a kis és közepes ház hiánya miatt nem lehetséges a precíz szabályozás, így néha nem lehet az ideális sávban tartani a kihasználtságot, ami miatt a növekedés időnként elkerülhetetlenül visszaesik úgy 69-70 körülire. Plusz ahogy az előző cikkben írtam, az idegen bolygókon van egy kb. 80 ezres láthatatlan korlát. Hiába növeled a kapacitást, a növekedés úgy fog lassulni, mintha még mindig 80 ezer körül lenne.
6. Szerintem az alábbiakra nem érdemes költeni, mert csak pénzkidobás:
→ a vadászok túl gyengék, nem érik meg az árukat, és a rakétazavarójuk sincs, ami kellemetlen, ha az ellenfélnek többfejes rakétái vannak
→ légvédelemre a mezonágyú kifejlesztése előtt: inkább célszerű bunkereket építeni (ami a támadás miatti lakosságvesztést 33%-ról 8%-ra csökkenti), és az azonnali visszafoglalás taktikáját alkalmazni, kivéve talán a legfontosabb központi bolygókat
→ űrbázisokra: 5 mezonágyúval és egy planetáris pajzs v2-vel egy teljes dargslan flottát is simán szét lehet lőni, így ezek feleslegesek, sőt, ha vannak űrbázisaid, az ezekre kilőtt rakéták gyakran a lövegekbe csapódnak be, ami elég hátrányos.